Moszkvában idén már a huszadik alkalommal
rendeztek Nemzetközi Filmfesztivált. (Ez 38 évet
jelent, mert kezdetben csak minden második évben
volt filmes világtalálkozó a fõvárosban.)
Ezt a XX., jubileumi fesztivált sztárok sokaságával
igyekeztek mutatóssá tenni. Lollobrigidától
Sophia Lorenen át Robert de Niróig nagy volt a kínálat,
de sajnos a 16 versenyfilm nem mutatott olyan színvonalat,
mint amilyent a meghívott világhírességek
képviseltek. Még az amerikai - végül
nagydíjas - Marwin szobája sem, amelyben
Robert de Niro egy szórakozott orvost játszik, és
olyan nõi fõszereplõk igyekeztek a nézõk
együttérzõ könnyeit elõcsikarni,
mint Maryl Streep és Diane Keaton. ( A címbéli
Marwin mindkettõjük magatehetetlen, agyilag is leépült
édesapja, akinek ápolása körül
folyik a testvéri huzavona.) A különdíjas
Szokurov rendezõ Anya és fia címû
orosz munkája kétségtelenül mûvészi
igényességet mutatott és némi Tarkovszkij
utánérzést. De nehéz elviselni egy
olyan filmet, amelyben már az elsõ öt percben
értjük, hogy a magányos erdei házban
az anya a halálán van, de ez csak a hetvenedik percben
következik be, és közben az anya, a fia és
a természet között a szó szoros értelmében
- tehát pszichológiai értelemben - sem történik
semmi az ég világon.
Így azután vitathatatlanul a nemzetközi filmkritikus
zsûri díját és végül a
legjobb rendezés díját is teljes joggal kapta
a magyar Witman fiúk, Szász János
rendkívül erõs képi atmoszférájú,
pszichológiailag is érdekes, az Eichman típusú
gyilkosok gyerekkorát modelláló filmje. (Bõvebben
akkor érdemes szólni róla, ha majd a magyar
közönség elé kerül.)
S a fesztivál további 13 filmje? Hamlettel szólva:
a többi néma csend. Illetve: az amerikai helyett ugyanolyan
joggal kaphatott volna díjat egy olasz vagy egy indiai
film is. A válogatott mezõny - pedig orosz filmkritikusok
szedték össze - olyan volt, mint egy tisztességes
televíziós filmvásár, ahol nézhetõ,
de a filmmûvészet szempontjából érdektelen
munkák tucatja kerül a vászonra. Na már
most, ami igazán elgondolkodtató, hogy hasonló
hangütésû beszámolókat olvastam
idén a Karlovy Vary-i, sõt a nagy dérrel-dúrral
reklámozott, ünnepi, 50. Cannes-i Filmfesztiválról
is. Idén pedig hátra van még Velence, Toronto,
a portugál Trója és egyéb kis fesztiválok
tucatja.
A moszkvai fesztivál ünnepélyes megnyitójára
külön busz szállította a vendégeket,
és a véletlen úgy hozta, hogy egy indiai
úr került mellém, aki leolvasta a nagy fényképes
kitûzõmrõl, hogy magyar vagyok. Két
napon át szekírozott, hogyan lehetne az õ
városuk - már nem emlékszem, melyik indiai
városról volt szó - fesztiválja számára
magyar filmet szerezni. (Végül sikerült összehozni
a mi Filmuniónk képviselõjével, úgyhogy
lesz Indiában is magyar film a nemtudomhányadik
nemtudomhol fesztiválon.) Mondanom sem kell, hogy ez a
kitartó üldözés nem a mi filmmûvészetünk
tekintélye iránt megnyilvánuló gesztus
volt, hanem a fesztiválokon bemutatható munkák
vészes hiányának volt köszönhetõ.
Ez az indiai példa igazán elgondolkodtatott: vajon
nem túlságosan sok-e a világon a filmfesztivál?
Gondolkodás nélkül rávághatjuk
a választ: de igen. S bár a televízió
igényei miatt a gyártott filmek száma évrõl
évre növekszik, éppen a megrendelés
iránya - tudniillik a képernyõ igénye
- nem nagyon kedvez valódi mûalkotások létrejöttének.
Ellenkezõleg: ma már inkább a tévé,
az üzlet ellenére születnek - ha születnek
- figyelemre méltó munkák.
S igaz, ami igaz, hol vannak ma a Fellinik - 8 és 1/2 éppen
Moszkvában kapott nagydíjat -, hol van Bergman,
hol van a mi Fábrink - akinek meg a Húsz órája
kapott Moszkvában nagydíjat -, mit csinál
most Coppola, miért nem rendez Carlos Saura és igazi
érték-e, amit Jancsótól utoljára
láttunk? Majd a fiatalok - mondhatják sokan -, s
a jövõben bízni nem csak illdomos, de rendszerint
indokolt is. Valóban itt van Szász vagy a legutóbb
Oscar-díjat kapott cseh Schwarek és még néhány
vitathatatlan eredeti tehetség a világban. Mégis
azt hiszem, a filmmûvészet aranykora a 60-as évekkel
lezárult. Születése után hat évtizeddel
nagykorúvá lett ez a mûvészeti ág,
megtalálta a maga nyelvét, gondolkodásmódját,
megjelentek nagy egyéniségei, más-más
eredeti hangsúlyokkal. Mára a kereskedelem végleg
rátette a kezét erre a mûfajra mint iparágra,
méghozzá oly mértékben, hogy ez alól
a pénzt osztogató, de egységes, a világ
minden táján egyformán fogyasztható
filmhamburgerek fogyasztására ösztönzõ
kényszer alól csak nagy személyi - és
jó esetben nemzeti - áldozatok árán
lehet idõnként kiszabadulni.
Annyi (jó) filmre pedig, hogy a tengernyi, fõleg
idegenforgalmi célokból rendezett fesztivál
mindegyikére jusson legalább 2-3, ma már
semmiképpen nem lehet számítani. Aki tehát
eljut egy-egy ilyen nagyszabású hacacáréra,
az legfeljebb arra számíthat, hogy elõre
megnézhet néhány olyan munkát, amely
majd a következõ egy-két évben kerül
a hazai képernyõkre.
|