A Vágtázó Halottkémek Rituális
Színháza 1982-ben alakult a VHK barátnõi
és baráti körébõl, Kirsten Delholm
dán avantgard színházi rendezõ sürgetésére.
A csoport az õsi magyar mitológiai hagyományokat
eleveníti fel a fennmaradt emlékek és népszokások
alapján, saját felfogásunkban, a VHK spontán
zenei közremûködésével. A mozgás-
és hangszínház álomszerû, látomásos
világa a közönség között zajló
akciókra épül, minél közvetlenebbül
és személyesebben megérintve és bevonva
a közönséget, saját tervezésû
környezetben, öltözékben. A Rituális
Színház megelevenítette például
a szépasszonyhagyományt, a halhatatlanság
mitológiai képzetrendszerét, természet-
és termékenységünnepeket, napünnepélyt
és a magyar álhalott-temetés ünnepkörét.
A VHK Rituális Színháza 1982-tõl lép
fel elsõsorban olyan nagyobb termekben, amelyekben lehet
függeszkedni, és így az akciók a térbõl
is érhetik a nézõket. 1984-ben felléptek
Hamburgban a magyar kultúra napján. 1987-ben fellépésük
az egyik legkiemelkedõbb európai fesztivál,
a "Mythen, Mostren, Mutationen" egyik fénypontja
volt. Itt ismerkedtek össze a La Fura dels Baus spanyol multimédia
színházzal, akik késõbb a barcelonai
olimpiát is megnyitották. 1994-ben Wangenban, a
"Nice Noise" fesztiválon vendégszerepeltek
3.000 nézõ elõtt. Fellépéseik
világszerte jelentõs visszhangot váltottak
ki.
A Rituális Színház a mai, civilizációs
ártalmak veszélyeztette világban alapvetõ
ûrt pótol. Azokat az eltemetett gyökereket ápolja
és viszi tovább, amelyek a kapcsok a külsõ
és belsõ természeti világhoz. A mûvi
elõadásmód, mûvi tartalom és
mûvi megjelenés helyett az ösztönösség,
rögtönzés és intenzív jelenlét
jellemzi elõadásaikat. Jellemzõ, hogy elõadásaik
olykor a szervezõk ellenállásába ütköznek,
akik féltik a termet és a közönséget
a szokatlan eseményektõl. A Vörösmarty
Mûvelõdési Házban például
a rendezõk szerint tizenöt embert kellett az elõadás
után idegösszeroppanással kórházba
szállítani, de valószínûbb,
hogy az elõadás inkább a rendezõk
idegeit viselte meg jobban. A több tucat bála szalma,
a tüzek, robbanások, füstök, a VHK kísérõzenéje,
a folymatos, meglepetésszerû akciók a közönséggel,
a levegõbõl érkezõ, beindult barlangászok,
a különféle magok szórása stb.
mind szétoszlatják a mûvészeti elõadások
beidegzett fogalmi kereteit.
1997-ben a VHK Rituális Színháza a Kertészeti
Egyetem dísztermében rendezett naygszabású
Õsz-ünnepet. Ötven fõ vett részt
az elõadásban, köztük a MÉTA együttes
és a Kertészeti Egyetem táncegyüttese.
Az események rövid leírása: Az Õsz-ünnep
szüreti dalokkal kezdõdött a több mázsa
szõlõvel díszített teremben, szõlõtaposással,
vidám hangulatban. Minden nézõ sípot
kapott a belépõhöz, és a szüreti
hangulatot így kétezer síp folyamatos hangja
színezte. A MÉTA együttes szüreti mulatságos
dalokkal vezette be az estét. Erre tíz énekes-táncos
lány szõlõt taposott a dézsákban,
szõlõt kínálgatva. Egyúttal
emelvényeken hordozták körbe Dúl király
tündér lányait. A szüreti menet belép
a díszes terembe, ahol Emese függõ, pompás
ketrecben alszik. Óriás madárszárnyú
férfialak érkezik fentrõl - koronáján
szikrázó gyöngyök, testén királyi
köpeny - a bíbor terítõn fekvõ
gyönyörû lányhoz, összekapcsolódnak.
Villámok csapnak fel, dörgés, ámuló
hangok, gyöngyök felfûzve himbálóznak
nászágyuk körül, egyre több tûz
villan fel, fáklyások állnak körbe,
rohangálnak, közben megy az ének, szerelmi
ének, kórusban, hullámozva. Fentrõl
avar, magok hullnak a népre. A szarvast vadászó
lovagok táncoló, tündéri királylányokat
rabolnak el. Énekelnek, szent a szerelem.
Vonuló dobosok, sípolók, fényekkel,
lángokkal, énekekkel hirdetik az élet minden
irányú kiteljesülését. Felszabadult
vigasság veszi kezdetét. Õsz Anya csodálatos
õszi oltáron magot szór, fon, bort fakaszt,
áldomást ad. A nép csatlakozik hozzá,
elkezdõdik a mulatság. A VHK mágikus zenét
játszik: olyan zenét, amely visszavarázsolja
a zenészeket a közös ünnepség egy-egy
alkotó tagjává, amelyben mindenki alkotó,
mindenki hozzátesz valamit az énekhez, a szövegekhez,
a mozgáshoz, a szabad és örömteli közös
ünnepséghez.
|