Mifelénk tehát egy percig sem létezett az
"álomgyár". A kezdetektõl fogva
"csak" a filmgyár létezett. És
a magyar film, amely sohasem volt mentes a humortól, az
(ön)iróniától, amelyre mindig is jellemzõ
volt egy-egy téma szarkasztikus megközelítése,
szatírikus ábrázolása. Elég
csak A Tanú rendszerparódiájára, Keleti
Márton rendezéseire, Banovich "filmtörténeti
tüsszentésére", Gózonra, Kabosra,
Latyira, a Falfúróra, a Legényanyára
vagy Tímár Péter crazy-mozijaira emlékeznünk.
Dacára annak, hogy a hazai szaksajtó, a filmmûvészetrõl
komolyan, avagy komolykodva szóló elit általában
ódzkodva fogadta e mûvek többségét,
azt hagsúlyozván, hogy a klasszikus magyar film
hagyományaihoz nem a mosolyfakasztás, hanem a valóság
hol realisztikus, hol szimbólumokba burkolt értelmezése,
drámai kifejezése passzol, azért rendre képbe,
képre került a humor. Igaz, az értékhierarchia
furcsa torzulása odáig vezetett, hogy a nyolcvanas
évektõl kezdve már-már snassznak tûnt,
ha egy filmes a közönségnek címezte alkotását,
mindmáig úgy tûnt, a szakma a "csak"
igényesen szórakoztatni kívánó
mozimókákat lebecsüli, a fércmunkák
kategóriájába sorolja és kizárólag
a "nemesen" megkomponált, alacsony nézettségû,
visszhangtalanul kimúló, mélylélektani
humbugokat díjazza.
A Csinibaba bájai
Sokáig tartotta magát a hiedelem: a siker gyanús,
a sztárkultusz az autonóm kultúra feladását,
a mûvészet sárba tiprását eredményezi.
Csakhát a televízió térhódítása,
a piacgazdaság sajátosan keleti modelljének
"felvázolása", a piaci törvények
megtapasztalása s a jótékony "állambácsi"
pálfordulása alapjaiban rengette meg az illúzióhajhászó,
esztétizáló filmkészítés
életidegen gyakorlatát. Ugyan a fennhéjazás,
az "übermensch" mozipolitika tételeinek,
téziseinek súlykolása ma is gyakori, azért
az ortodox filmszerzetesek száma erõsen megcsappant.
A Sose halunk meg!, de leginkább a Csinibaba óriási
sikere új utat nyitott: a produceri filmgyártás,
az üzleti érdekekkel is számoló leendõ
moziipar alapjait tette le. Más kérdés, hogy
ez a csigalassúsággal épülgetõ,
toldozott-foldozott piaci modell képes-e létrejönni
egyáltalán? És ha létrejött,
a reményeket valóra váltja-e?
Tímár Péter, az Egészséges
erotika, a Csapd le csacsi! és az emlegetett Csinibaba
rendezõje mindenesetre bizakodó. Úgy véli,
mára annyira felkavarodott, felhigult itt minden, hogy
a káosz iszapjából immár csakis a
tiszta víztükör irányába evickélhet
a honi filmipar.
- Nincs hová menekülni - állítja Tímár.
A szakma, amelyet évtizedeken át dédelgetett
a kultúrpolitika, mára elveszítette kényelmes
pozícióját, kiemelt státuszát.
Az útkeresés keserûségektõl,
pofonoktól sem mentes korszakát éljük.
Jóllehet, a rendszerváltás életünk
e területén mindeddig nem zajlott le, a folyamat már
elindult, hiszen a jelenleg tapasztalható leépülés
egy új formanyelv, egy megújuló, sikerorientált,
közönségtisztelõ modell mielõbbi
létrehozásának elõfeltétele.
Ez az újjászületés pillanata. Maga az
evolúció. A filmgyártást létrehozó
struktúra hamarosan úgy omlik majd össze, mint
a kártyavár, és végre-valahára
maga a filmgyártás hozza létre a saját
testreszabott struktúráját. Láthatóak,
tapinthatóak a változás "díszletei",
hiszen friss, vérprofi szakembergárda formálódik,
egyre inkább hangsúlyos szerepet kap a produceri
munka, az üzleti szellem. Különösen figyelemreméltó,
ahogy túlélése érdekében lassan,
de biztosan megtisztul a szakma. Rákényszerültünk
erre. Nincs idõ már a spekulációra,
a forgószél elõbb-utóbb elsöpri
a filmezés kártevõit. Ahogy annak idején
Grósz Károly, úgy most filmgyártásunk
élõ emlékmûvei is csodálkozva,
ám tehetetlenül figyelik a szemük láttára
átváltozó, tótágast álló
világot. A filmgyári létezés behatárolt,
önajnározó közege a múlté.
Itt az ideje, hogy az értékek kimenekítése
után felrobbantsuk a Róna utcai gyártelepet
és építsünk a helyére egy modern
filmbázist!
Zimmer Feri
- Kétlem, hogy a problémák ilyen simán,
egycsapásra megoldhatóak lennének...
- Azt nem állítom én sem. Ám ha a
szponzorok számára bebizonyítjuk végre,
hogy a magyar filmgyártás megéri a pénzét,
mivel a mozisiker, a magas nézettség, a visszhang
jóformán garantált, akkor elõbb-utóbb
megváltozik a szemlélet, a szponzorok érdeklõdéssel,
tõkével fordulnak majd felénk. Itt a legfrissebb
példa. A Csinibaba hazai értelemben átütõ
sikerét követõen szinte azonnal felkértek
egy újabb film elkészítésére.
És a Zimmer Feri forgatási szakasza a napokban le
is zárult, már csak az utómunkálatok
vannak hátra. Míg korábban a Mozgókép
Alapítvány támogatására várva
nem forgathattam, most, a megrendelõk kifejezett kérésére
már a második forgatókönyvet dolgozhatom
fel. Hasonló lehetõségek nem csak elõttem
állnak...
- A Csapd le csacsi!-t követõ "szélcsend",
a kényszerû váltás, amely éveken
át a reklámfilm-iparhoz fûzött megváltoztatta-e
alkotói elképzeléseidet?
- Utólag el kell ismernem, számomra ez jó
lecke volt. Akkortájt, amikor nem kapkodtak utánam
mint játékfilm-rendezõ után, sikerült
kitaposnom magamnak egy másik ösvényt, sõt,
sikerült egzisztenciálisan is talpra állnom!
Úgy érzem, ideális irányba menekültem,
s a megrendelõ igényeit figyelembe véve megváltozott
a hozzállásom, a stílusom, némileg
az értékrendem is. Ma sokkal bátrabb vagyok,
hiszen egy olyan mûfajból tértem vissza, ahol
húsz másodperc alatt kellett elmondanom a történetet.
Amúgy a technikától sem félek, merészen
kihasználom az új lehetõségeket.
Bábjáték
- A mecénások szerepérõl sok szó
esett. De szemérmesen hallgattál eddig az állam
és a magyar film jövendõbeli viszonyáról.
El tudnád képzelni állami segélyek
nélkül is filmgyártásunkat?
- Természetesen nem, bár a jelenlegi arányok
felülvizsgálatát mindenképpen szorgalmazom.
Ehhez reményeim szerint hozzá is járulok
a magam eszközeivel. A Zimmer Feri tétje ezért
óriási. Ha a publikum ismét kiáll
a film mellett, egyúttal a recsegve-ropogva megindult folyamatoknak
is lendületet, új erõt ad. A Csinibaba és
ez a film együtt már komoly tényezõ
lehet, általuk visszafordíthatatlan folyamat indulhat
el hónapok múlva, amely bebizonyítja, hogy
a közönség igénye, véleménye
a döntõ és minden egyéb csak másodlagos.
- Burkoltan tehát arra célzol, hogy a mûvészfilmeknek
nincs kultusza, nincs akkora piaca Magyarországon, mint
amekkora támogatást élveznek. De vajon nem
azért látod-e így a helyzetet, mert eleve
másban "utazol" s mert kizárólag
a saját érdekeidet tartod szem elõtt?
- Tévedés, én szívesen készítenék
alanyi hangvételû, szerzõi filmeket, csak
belátom, hogy ez idõ tájt más a feladatom.
Mifelénk még nem alakult ki az az egészséges
és tisztességes támogatási rendszer,
amely a világon él és virul. Nálunk
a fejesek azt képzelik, hogy a dráma megérdemli
a pénzt, a vígjáték nem. Utóbbi
éljen meg, ahogy tud. Õrület! Elegem van ebbõl
az élõsdi szemléletbõl, elegem van
a filmgyár ósdi szerkezetébõl. Ideje,
hogy ledõljenek a bábok!
|