Hömpölyög belôle a szó. Évtizedek
hordaléka kristályosodott formában, tisztán,
plasztikusan.- Soha nem formákat raktam egymás
mellé, hanem szenvedéseket és sorsokat. Olyan
tárgyakat kerestem, amelyek leginkább kifejezik
ezeket a sorsokat. Emberek között kell élni.
Nem szabad elképzelni, milyen az ember. Csipkés
hajú cigányangyalt mintázott, méhében
törökhegedûvel meg szarvassá változott
fiút fateknôbôl, agyagból, láncingre
emlékeztetô ülésrugóból,
fémmel kombinált mûanyagból. Malgot
István, az alternatív színházi mozgalom
egyik megalapítója végérvényesen
szakított a színházcsinálással.
Szobrokat mintáz. Kiállítása is volt
a nyáron a Mûvészetek Völgyében,
Taliándörögdön. Galkó Balázs
hívta. Mert abban a völgyben még idônként
föltörik a csöndet. Márta Istvánnak
sikerült a belvárosi fiúkat összeereszteni
a falusiakkal. Magyarán eltörölte az ellentétet
népies és urbánus között. Malgot
szerint ma Magyarországon ez a legforradalmibb kezdeményezés.
-Bizonyos értelemben a színház juttatott
el ahhoz a szobrászathoz, amit ma csinálok, mert
a színházat illetôen nem voltam dogmatikus.
Ott természetességgel találtam rá
a modern formákra. Még a fôiskolán
megalakítottuk az Orfeot. Kezdetben bábszínházat
csináltunk, a báb eleve nem konzervatív forma,
mert absztrahál, majd ahogy hullott le rólam is
az álarc, úgy vittünk át mindent az
élô emberi testre, beemeltük a szöveget,
a mozgást, a fényeket. Az emberi testek élô
kompozíciót alkottak. Rájöttem, hogy
a bennük lévô ellentmondások tükrözik
leginkább a személyiséget és ez az
igazán fontos. Mindezt pedig azok a viszonyok hozzák
létre, amelyekben az illetô ember él. Legyenek
ezek színpadi, családi, munkahelyi, politikai viszonyok.
Ezek hajlítják az embert ide-oda, szabják
meg arckifejezését, azt hogy sír vagy nevet,
éppen gyilkol vagy megment valakit. Mindezt nem lehetne
leírni a dogmatikus marxizmus eszközeivel. A Képzômûvészeti
Fôiskola évei alatt meglehetôsen baloldali,
pontosabban újbaloldali volt az eszmerendszerem. Azt képzeltem,
géppisztolyt kell adni a vietnámi fiú kezébe
és akkor az haladó szobor lesz. Ma már tudom,
ez egy baromság volt. Hiszen, ahogy Füst Milán
írja: Semmi sincs egészen úgy.
Persze Malgotnak is ráment több mint húsz éve,
mire idáig jutott, miközben egyre inkább az
alternatív színház felé tolódott.
Az Orfeo után a Népszínház báb-
majd mozgásszínházi tagozata következett,
késôbb dolgott Jancsóval a kecskeméti
Katona József Színházban. Ez idô tájt
nyertek az Országos Színházi Fesztiválon
Leacock: Rosszcsirkeff Mária emlékiratai címû
elôadásukkal. Tíz évvel ezelôtt
alakította meg Malgot A Hold Színházat. Ekkortól
dolgozhattak végre teljesen függetlenül.
- Az alternatívság a gyakorlatban azt jelentette
számomra, hogy az egyik legnagyobb alternatívot,
Shakespeare-t dolgoztuk fel egy párszor. Azok az emberi
kapcsolatrendszerek ugyanis, amelyek nála megjelennek,
kimerítik a létezô emberi viszonyokat. Utunk
Shakespeare-tôl egészen Gombrowicz-ig, a lengyel
avantgard legnagyobbjáig terjedt. Végig kísért
a "kizökkent az idô" mondat és nem
gondoltam, hogy " én születtem helyretolni azt"
de azt biztosan tudtam, én arra születtem, hogy megmutassam,
a régi értékek széthullottak, beleértve
a vallási értékeket is, újak pedig
nem jöttek létre. Az ember magára hagyatva
kuporog egy sziklán.
Lassan arra is rájött egyetlen eszmerendszernek sincs
igaza. Sôt a mozgalmak, a pártok sem az igazságot
képviselik. Nem is képviselhetik. Az igazságnak
csak azon részleteit hangoztatják, amelyek a saját
érdekeikkel egybeesnek. Más igazságszeletekrôl
azt állítják hazugságok, mert veszélyeztetik
saját érdekeiket.
- Nem csatlakoztam egyetlen párthoz sem, és nem
is hiszek a pártpolitikában, mert a pártok
csak szûken vett csoportérdekeket képviselnek,
a párttagok anyagi és hatalmi kielégülését
szolgálják. Olyan párt nincs, amelyik egyszerre
képviselné a nemzet, az európához
való tartozás érdekeit, egy világhaladásban
való érdekeltséget, az egyes ember kibontakozásának
érdekeit és az esélyegyenlôséget.
"Hatalmuk van, de szabadságuk nincsen. Ott fintorognak
a rács túloldalán." - idézôdik
fel utolsó darabja, a már cigányokkal elôadott
Tükrök és cellák néhány mondata.
- Mindenki számára lakható világot
kellene csinálni, mert nem jó itt élni. Nem
hiszem, hogy jót tesz az a szemlélet, amely elbutult
békességre szólít, de az sem segít,
ha a minden áron való harcra esküszünk.
Pilinszkyvel szólva: Magam inkább középre
állok. De nem azért, hogy kivonjam magam, hanem
azért. mert azt remélem, elôbb utóbb
összejönnek azok az értelmiségiek, akik
tudják, hogy az oszd meg és uralkodj mai formája
sem célravezetô. Magam is keresem a kapcsolatot azokhoz,
akikben megvan ez a jobbító szándék,
bár lehet, ez egy kicsit késô.
Négy évvel ezelôtt Malgot pályázat
útján elnyerte a Budapest Film kezelésében
lévô Világ mozit, ahol klubélet kialakítására
is alkalmas színházat csinált. A Holdvilág
Kamaraszínházat. Lassan beszivárogtak a környékbeli
cigányok is.
- A magam részérôl már nem látom
értelmét az avantgard színháznak.
Leginkább a homokozóban önmagával játszadozó,
onanizáló kisgyerekre hasonlít az egész,
és én nem szeretek homokozóban játszadozni.
Mert az avantgard színház tudja mi ellen irányul,
de nem tudja, miért. Pedig a miértek kimondása
a kor legnagyobb értelmiségi kihívása.
Azt, hogy most itt tartok, hogy ezek a nézeteim, hogy a
tolerancia természetessége ilyen szinten mûködik
bennem, a cigányoknak köszönhetô. Sokat
tanultam tôlük az emberiség poklairól.
A sors olyan kegyes volt hozzám, hogy sikerült a
bizalmukat megnyernem úgy, hogy nyelvüket tanultam,
és velük kezdtem színházat csinálni.
Míg közöttük voltam tudtam mi ellen, és
azt is miért dolgozom. Az elnyomatásuk ellen tettem
és azért, hogy kulturájuk része legyen
az ország kulturájának. Mert nem a másságot
kell tisztelni önmagában, hanem a másik embert.
Malgot tavaly már velük állította színpadra
darabjait. A csoport igen tehetségesnek bizonyult. Közülük
került ki a Ki-mit-tud gyôztes, Lakatos Monika is,
aki a magyar népdal kategóriát cigánydallal
nyerte meg. Hogy miért kellett a cigányszínházat
mégis abbahagyniuk? Illetve miért vette át
tôle a hagyományosabb színházra építô
vezetô-rendezô szerepet Koltai Judit?
- A cigányok törvényei pecsételték
meg a dolgot. Az oláh cigányoknál, ha a nô
férjhez megy vagy a férfi megnôsül erkölcstelen
ilyen dolgokkal foglalkozniuk. A két legtehetségesebb
színészem pedig összeházasodott, így
családjuk nem engedte, hogy folytassák a szereplést.
A többiek szintén a rokonsághoz tartoztak.
Nem hibáztatom ôket. Ám ahhoz, hogy valóban
egyenjogúvá válhasson a cigányság,
meg kell szabadulniuk azoktól a szokásrendszerektôl,
amelyek visszahúzzák ôket. A társadalom
legaljáról képtelenség felverekedni
magukat így. De ezt egy gázsó, aki nem közülük
való, hiába mondja. Borzalmas körülmények
között élnek, és ebben elsôsorban
a többségi társadalom a hibás. Senki
nem szenvedett annyit a történelem során mint
ôk. Ezért aztán minden ellentét létezik
bennük. Aki egyszer látott cigányt énekelni
vagy táncolni, az tudja, a népdal valamikor szenvedélyekbôl
fakadt. Indulataikban egyszerre van ott az iszonyat és
a gyönyörûség. Ha sikerülne európai
szintre hozni ôket, megújulhatna ez a nagyon sokszínû
magyar kultúra is, mert akár tudomásul veszük,
akár nem, a cigányság végsô
soron része lesz a magyar kultúrának. Meg
fogja termékenyíteni azt... Többen ezt írták
a vendégkönyvbe Taliándörögdön
a szobraimról is: iszonyúak és gyönyörûek.
|