VOLT EGYSZER EGY FILMGYÁR


Nyolcadik epizód

Mifelénk egy percig sem mûködött tehát az "álomgyár". A kezdetektõl fogva "csak" a filmgyár létezett. És a magyar film, amely ha tetszik, ha nem, a piac részévé, kurrens termékké, valódi áruvá vált az évtizedek során. Egyben a televízió mûsorába is beilleszkedett, jóllehet a honi alkotók közötti egyre élesedõ versenyben sokáig éppen a tévé jelentõségét vitatták a leginkább, sõt mindmáig a "doboz" mûvészi hitelét is cáfolták (cáfolják!) a szakma igehirdetõi. Egy-egy tv-játék, riport, élõ adás a milliós nézettség dacára sem kapta meg soha a valóságtól egyre inkább elszakadó, önmagát a mûvészi képköltészettel azonosító elit dicséretét, így aligha meglepõ, hogy a televíziósok kasztja sokáig élesen különvált, sértve elhatárolódott a büszke játékfilmesek és dokumentaristák parnasszuson parolázó félisteneitõl. Utóbbiak a mozi szentségét hirdették, míg az elõbbi csoport önálló utat választott.

Ugyan a szekértáborok közötti sárdobálás mára sem szûnt meg, a harcok hevessége érezhetõen tompult. Ehhez azonban nagyban hozzájárultak a gazdasági körülmények is. Immár mindenki ott dolgozik, ahol tud, ahol megfizetik. Állástalan filmesek, forgatókönyveiket megvalósítani képtelen alkotók, szakalkalmazottak vállalnak munkát a demarkációs vonal túlsó térfelén, jobb lehetõségeket és kenyeret(!) kínáló kereskedelmi avagy közszolgálati csatornákon. Akinek sikerül a váltás, megbékél, elássa a csatabárdot. Akinek a tévé nem ad esélyt, még nagyobb elánnal veti bele magát a meddõ küzdelmekbe. Jóllehet, a túlélés, a megkapaszkodás az igazi cél itt is-ott is, mégsem érzi mindenki úgy, hogy közös a csónak. Ki erre-ki arra lapátol.

Ám a kivételek egyre kevésbé erõsítik a szabályt. Sára Sándort, az elsõ magyar mûholdas csatorna, a Duna Televízió elnökét kinevezéséig például a másik oldal reprezentánsai közé sorolták. Szerepkörébõl adódóan mára mindkét fél befogadta. Mégis jogosnak tetszik a kérdés: a Sodrásban, a Tízezer nap, a Szindbád operatõre, a Cigányok, a Lefegyverzett ellenséges erõk, a Magyar nõk a Gulágon címû dokumentumfilmek, továbbá A Tüske a köröm alatt, a Vigyázók, A vád címû játékfilmek rendezõje médiafõnöki minõségében milyennek ítéli meg a jelenkori magyar filmgyártást, egyetért-e azokkal a véleményekkel, melyek a szakma morális szétesésében keresik a válság okait?

A pusztulás mítosza

- Nincs itt szó krízisrõl - cáfol Sára Sándor. Akkor, amikor Szász János remekmûvét, a Wittman fiúkat mindenfelé elismerik, sõt fesztiváldíjak egész sorát hozza el a film, értelmetlenség lenne temetni a nemzeti mozit. Amúgy a filmgyár összeomlásában, végsõ pusztulásában sem hiszek. Az egész csupán egy mítosz. A Róna utcai gyártelepnek van jövõje! Ráadásul jómagam a szakma morális szétesésétõl sem tartok. Azt persze elismerem, hogy a régiek már nem tartanak úgy össze, azt is elfogadom, hogy a baráti ankétok kimentek a divatból, sõt, belátom, hogy a kapcsolatredszerek bonyolultabbá váltak, s nem vitatom azt sem, hogy a baráti szálak - részben a rendszerváltásnak, részben az alkotómûhelyek megszûnésének "köszönhetõen" - tovább lazultak, némileg meggyengültek. De mindettõl még nem érzem úgy, hogy az aktuális problémák megoldhatatlanok, az ellentétek kibékíthetetlenek lennének. Egy azonban biztos: a szakma krémje megöregedett, a többség kevésbé rugalmas, ugyanakkor roppant hiú. Egyre kevésbé fogadjuk el a másik véleményét, gyanakvóbbak és óvatosabbak lettünk.

- Megcsappant barátainak száma?

- Errõl azért nincs szó, a helyzet korántsem drámai. Ha elkészülök egy-egy új forgatókönyvvel, mindmáig felkeresem a hozzám közel állókat, de a filmpremierjeimre is meghívom õket. A kapcsolat kölcsönös, ám személyes találkozásaink száma lényegesen kevesebb. Attól viszont nem tartok, hogy erkölcsileg a mélypontra süllyednénk. Magam a tülekedésben részt sem veszek. Ha füstbe megy valamelyik tervem, kitalálok mást. Annak idején a dokumentumfilmek készítésébe is úgy vágtam bele, hogy dédelgetett játékfilmtervemet korábban elutasították. Minthogy beláttam, értelmetlen keseregni, inkább kisebb költségvetésû dokumentarista munkákba kezdtem. És lám, ezt követõen tíz esztendõn át nem is fogtam másba: leforgattam a Második Magyar Hadseregrõl szóló igazmesét, bemutattam Bábolna történetét, majd a Gulág-filmmel zártam a sort.

- Ön a filmjeiben általában a múltat kutatja, a jelen gondjairól csak a múlt szemszögébõl "beszél". Miért?

- Ilyen alkat vagyok. Egyszerre érdekel a film fikciós és dokumentarista része. Úgy vélem, ahhoz hogy a jelen dzsungelében eligazodjunk, ismernünk kell a múltat, talán tanulhatunk is belõle.

- Visszatérve a mozi és a tévé kutya-macska cívódásához, egy korábbi riportban Garas Dezsõ így fogalmazott: "Alapvetõ hiba volt, hogy a szakma sokáig nem számolt a televízió létével, térhódításával. A tévés és a filmgyári rendezõk külön-külön kasztba tartoztak, békaperspektívából szemlélték a világot..." Egyetért ezzel a véleménnyel?

- Tökéletesen igaz, hogy a szakma nem mérte fel a média hatását. Volt idõ, amikor tragédiának számított, ha valakit áthelyeztek a televízióba. Szeretném azonban hinni, hogy a békaperspektívából immár feltápászkodtunk.

- A régi hierarchia alapján mondhatjuk, hogy Ön a Duna tévé elnökeként bukott embernek számít?

- Nem, ez annál is inkább erõs túlzásnak tekinthetõ, mivel a jelenlegi munka felér egy mozi elkészítésével. Úgy is mondhatnám, hogy én mostanság a Duna Televízió címû filmet forgatom. Még a csapatmunka jellege is hasonló.

Sodrásban

- Ön a nyolcvanas évek közepétõl elnöki kinevezéséig a Magyar Filmklubok Szövetségének élén állt, vagyis a filmszakmai közélet részese, alakítója volt. Ebbéli minõségében tett-e, tehetett-e valamit a kedvezõtlen folyamatok ellen?

- A dolgok nem itt, nem ezen a szinten dõltek el. Ennélfogva a csúcsvezetõi döntések többségérõl magam is csak késõbb, másokkal együtt értesültem. A filmgyárat nem tekintettem soha az otthonomnak, így az ott folyó munka iránt akkoriban sem érdeklõdtem, a helyi viszonyok feltérképezése pedig egyáltalán nem szerepelt a céljaim között. Az igazság az, hogy a sodrásban mindig is jobban éreztem magam, ha tehettem, szívesebben ragadtam kamerát a Felsõ-Tisza vidékén, 250 kilométerre a Róna utcától.

- A ferencvárosi filmtelep lerombolását miként élte meg?

- Barbárságnak éreztem akkor is és ma is, ami ott történt. De hozzáteszem, nem volt más alternatíva. Széthullott a csapat, elavult a technika, megbízás egy sem akadt. Mindazonáltal ha van munka, ha van elõrelépési lehetõség, a csapat is összeáll. Ezt legutóbbi játékfilmem, A vád forgatásakor is örömmel tapasztaltam. Máshogy azonban nem megy. Úgy meg végképp nem, hogy az állam nem nyújt segítõ kezet. Az állami támogatás megszûntetése a legnagyobb érvágásnak számít, hosszú távra így nem lehet tervezni.

- Ez a piacgazdaság lényege, nemde?- Kötve hiszem. Egy ilyen piciny piacról ugyanis nem vonulhat ki teljesen az állam. Magángazdaság ide, piaci érdekek oda, ez a kis ország nem tékozolhatja el meglévõ szellemi kincseit a pillanatnyi gazdasági helyzetre hivatkozva. Napjaink produceri modellje hibás, korrekcióra szorul.

"Dunamozi"

- A Duna tévé elnökeként minden bizonnyal nagyobb a mozgástere, mint korábban volt. Ezt a lehetõséget kihasználva segíti-e a szakmát, és ha igen, hogyan, milyen módon nyújt baráti jobbot egykori kollégáinak, a magyar filmkészítõknek?

- Miután a tévé a kezdetektõl fogva részvénytársasági formában mûködik, az igazgatótanáccsal összefogva hozattam egy határozatot, amelyben fekete-fehéren benne foglaltatik: a csatorna reklámbevételeinek tíz százalékát tv-játékok készítésére, illetve a magyar film fejlesztésére fordítja. Igen ám, de a Duna Televízió reklámbevétele csekély, idén már 250 millió forinttal is beérnénk. Ebbõl pedig nem sok jut a kívánt célra. Talán, ha a 15-16 milliárd forintos reklámbevétellel büszkélkedõ Magyar Televízió követne minket, más lenne a helyzet, javulnának a honi filmesek esélyei.

Szabó Zoltán Attila