Mandel Róbert: WOMUFE


Világzene Budán

Húsz éves aktív zenei pályafutásomat több év komoly zenerajongás elõzte meg, hiszen már gimnazista koromban igyekeztem minden jelentõsebb zenei eseményen megjelenni. Akkortájt indult a táncház Sebõékkel, de akkor még volt Syrius-hajó is, ahol Chick Korea lemezeket játszottak a szünetben, volt Szakcsi Lakatos Béla a Kapás utcában, jazz a Marcibányi téren és Török Ádám a Bem rakparton. Néhány év múlva beindult a VÁZA-klub, amelyre bizonyára sokan emlékeznek kortársaim közül, hiszen Muszty Bea és Dobay András, az eredeti Bojtorján, Dévényi Ádám, Párniczky Misi és a Kántor Inform, valamint megszámlálhatatlan bendzsós, gitáros, töröksípos és velem együtt tekerõlantos is ott mutatkozott be a "szakmának". Komoly nemzetközi sikereket könyvelhetett el Lantos Iván és a Kolinda, jött az Unikum együttes Róbert Gyurival, jött Krulik Zoli és Szõke Szabolcs, a Binder Quartett, és ne feledkezzünk meg Márta Pista happeningjeirõl az FMK-ban, a Szemzõ Quartettrõl, a 180-as csoportról és a Kalákáról a Vízivárosi Pinceklubban. Nagyon izgalmas korszak volt ez a közel 15 év a hatvanas évek végétõl a nyolcvanas évek elejéig, hiszen kibontakozóban volt egy új univerzális zenei nyelv, amely egyrészt az akkor hivatalosan támogatott, többnyire ízléstelen tánczene, a militarista néptánc és népzene, a pártállam által támogatott népdalfeldolgozások és a magyar nóta mindent elsöprõ, szégyenteljes hódítása ellen született, másrézst olyan kulturális értékeket hozott létre a zenei életben, amelyek korábban nem léteztek. Véleményem szerint akkoriban Binder Károly vagy Dresch Mihály még nem tudta, csak legfeljebb érezte, hogy egy kategóriában gondolkozhat Sebõ Ferenccel, Sebestyén Mártával, de Szemzõ Tibor sem érzett még közvetett kapcsolatot sem Jorgosz Dzodzogluval és az akkori Gépfolklórral vagy mondjuk akár a tibeti szerzetesek szertartásainak zenéjével.

Az egész nemzetközi zenei masszából hiányzott egy átfogó kategória, ami egy "kosárban" értelmezte volna a népzenét a blues-zal, a jazz-t az etnoval, a klasszikus indiai zenét a dél-amerikai indiánok muzsikájával vagy a repetitív zenét a japán udvari zenével, így gyakorta elõfordult, hogy kénytelenek voltak rádiós szerkesztõk Szabados György teljesen új és korábbi mûfajokba nem sorolható kompozícióit jazz-mûsorokban bemutatni, vagy a Makám, a Pangea és a Tin-Tin együttesek új zeneanyagait népzenei adásokba sûríteni. Hasonló problémákkal küzdöttek a fesztiválszervezõk világszerte, hiszen furcsa lehetett Ravi Shankar fellépése a világ legnagyobb rock-fesztiválján, és ugyancsak fura volt a bolgár asszonykórus, Ali Farka Toure, Hamza el Din, L. Shankar vagy Trilok Gurtu szereplése európai jazz-fesztiválokon Oscar Peterson, a Modern Jazz Quartett vagy Miles Davis mellett. Ez a hiánypótló zenei kategória lett a "World Music", amely hasonlóan a meghatározó mûfajokhoz, saját magát hozta létre, és sokéves tapasztalat késztette világzenei események megrendezésére azokat a szervezõket és zenei szakembereket, akik tudták, hogy az addig meglévõ zenei irányzatok között kallódó és hánykolódó zenei kísérletek, sõt, köztük sikeres produkciók végre teljes értékûvé válhatnak world music fesztiválokon és egyéb produkciókban. Az elsõk között híressé vált angol WOMAD már második évtizede rendezi meg fesztiváljait, de idõközben olasz, francia, osztrák és amerikai helyszínek is jelentkeztek hasonló eseményekkel. Mára már tucatnyi world music hanglemezkiadó, produkciós iroda és információs centrum létezik Fokvárostól Osakáig, és büszkék lehetünk arra, hogy köztük a magyarországi világzenei intézmények igen rangos helyet foglalnak el. A WOMUFE, azaz a "World Music Fesztivál Budapest" 1993-ban kezdte mûködését, és már az elsõ évben a vártnál nagyobb sikert aratott a Budai Parkszínpadon és a Kamaraerdei Ifjúsági Parkban. A rendezvény helyszíne azóta is szigorúan a XI. kerület, de idõpontja változó.

Az elmúlt öt év számos jó és rossz tapasztalatot hozott, amelyekbõl igyekeztünk tanulni, de egyúttal egy határozott letisztulási folyamat is végbement az évek során, ami már azt jelzi, hogy magát a "világzenét" sikerült meghonosítanunk, és ma már a specializálódás korszakát éljük talán.

1993-ban, amikor a legelsõ fesztiválunk zenei programját állítottuk össze, még annyira isneretlen volt a "világzene" fogalma, hogy igyekeztünk tágabban értelmezni a fesztivál üzenetét, és az egyiptomi Hossam Ramzy, Mohamed Toukhy, a szenegáli Taru Africa vagy a nigériai Okuta Percussion mellé Rainer Brüninghaust, Paul Motiant, az After Crying együttest és Peter Ogi produkcióját is meghívtuk. Elképzelésünk maximálisan bejött, de úgy éreztük, hogy céltudatosan letisztultabb programot kell kínálnunk a jövõben. A következõ években a libanoni lantos Rabih Abou-Khalil, az iraki Munir Bashir vagy akár a brazil Nana Vasconcelos pontosan azt képviselték, amit mi világzenének hiszünk, de ovációval fogadták a francia Michel Montanarot, aki programjában a középkori francia zenét ötvözte etnikus elemekkel, a pozsonyi Ghymes együttest, akik a magyar és a szlovák népzenét elegyítették távoli kultúrák hangzásvilágával, és a közönség lelkesebb tagjai szabályosan lebontották a kamaraerdei sátrat Zakir Hussain tablakoncertjén és az azt követõ ütõhangszeres jam-session-ön. Az Amadinda frenetikus ütõs koncertje vagy az Ando Drom hagyományõrzõ cigányzenei hangversenye, a Makám intellektuális magszólalása, Szabados György, a MAKUZ és a Dresch Quartett új magyar zenéje fesztiválunkat a világzene igazi és a mai napig egyetlen hiteles magyarországi, sõt közép-európai fórumává emelte.

1996 volt az elsõ év, amikor úgy éreztük, érettek vagyunk arra, hogy a korábbinál színvonalát tekintve egységesebb arculattal lépjünk a közönség elé. Sebestyén Márta és a Muzsikás, a tuvai Huun-Huur-Tu, a ghanai Pan African Masterdrummers, az ECM-es szupersztár, Stephan Micus és a Dead Can Dance bebizonyította a world music térhódítását, olyannyira, hogy részben a WOMUFE sikerén felbuzdulva a környezõ országokban, így Szlovéniában, Szlovákiában és Ausztriában egyre több és több rendezvény jelent meg, de ezalatt az egy év alatt csak Budapesten négy újnak számító világzenei eseménysorozat is megvalósult. Részben jónak tartom, hogy az 1993-ban még totálisan ismeretlen mûfaj elérte a "divathatárt", de sajnos tudom, hogy a mellettünk gombamódra szaporodó és szervezõdõ események egy része (tisztelet a kivételnek!), ha anyagilag képes lesz rá, átlendítheti az értékekre épülõ és arra õszintén vigyázó "world music mozgalmat" a silány divatvilág irányába. Bánatomra a nemzetközi világzenei listákon megjelentek azok az örökifjú zenei bûvészek is, akik néhány éve még rap-, breakdance- vagy akár disco-formációkban jópofiztak, de miután ma az etno lett a divat, azt mondják: "rajta! csináljunk egy Deep Forestet, egy kis Trans Global Undergroundot vagy jöjjön egy Afro Celt Sounds!" Nem kell más, csak egy behízelgõ technós lüktetés magnetofonszalagon, néhány elektronikusan elõállított afrikai és indiai dobhang és maximum egy-egy strófányi eredeti népzenei felvétel, és máris kész a kasszasiker...

Az 1997-es ötödik jubileumi, immár hivatalosan MATÁV-WOMUFE mûsorának összeállításakor elhatároztuk, hogy nem állunk be a higított világzenét ömlesztõk közé, és a korábbinál is értékesebb programot teszünk az asztalra. Nagy szerencsénkre a legendás indiai szitárvirtuóz, politikus, közéleti személyiség és zeneszerzõ, Ravi Shankar épp minket választott egyetlen európai koncertjének színhelyéül, így sikerült egy húszéves álmom: találkozhattam személyesen a földgolyó legismertebb muzsikusával, akit nemcsak az euro-amerikai digitális világ, de a glóbusz többmilliárdnyi lelket számláló keresztény, mohamedán és zsidó kultúrái is elismernek a nem éppen elenyészõ 800 milliós indiai "rajongótábora" mellett.

Az öt év sikere már kötelez minket: a Mandel Produkciós Kft.-t és a Lágymányosi Közösségi Házat, valamint mindazokat, akik kezdettõl fogva sajátjuknak érezték a fesztivál sorsát, hogy folytassuk, amit elkezdtünk. Igaz, újra és újra komoly akadályokat kell leküzdenünk ahhoz, hogy eredeti elképzelésünket megtarthassuk, és ezt az irányt még komoly kasszasiker reményében se változtatjuk meg, amely eltökéltségünkben reméljük, hogy a tényleg hûségesnek látszó közönségünk a jövõben is segíteni fog.

(Cikkünk szerzõje a MATÁV-WOMUFE igazgatója)