Az emberiség végnapjai - Veszprémi Petõfi
Színház
Talán valaminek azért mégis illene eszembe
jutnia
de semmi. Nem tudom, mi értelme lehet ennek
így? Bár láthatólag Vándorfi
László rendezõnek se jutott az ég
egy adta világon semmi eszébe errõl a darabról,
Karl Kraus emberiséget sirató és lesajnáló
drámájáról. (A szerzõ egyébként
újságíróból avanzsált
drámaíró, a rendezõ pedig évente
röpke kettõt-hármat rendezõ helyi színházigazgató,
mindkettõ már önmagában véve
is elég veszélyes kategória.)
Igazából nem is tudom eldönteni, hogy a darab,
a rendezõ, a színészek vagy az egész
színházasdi unalmas és ötlettelen, rossz
úgy, ahogy van, de gyanítom, hogy mindez együttesen
játszik közre abban, hogy a Veszprémi Petõfi
Színházban ezúttal sem sikerült egy
épkézláb produktumot látnom.
Az emberiség végnapjai címû darab,
az I. Viágháború (mint minden háború)
ésszerûtlen gyötrelmeirõl, kilátástalanságáról,
butaságairól, agyament vezéreirõl
és politikusairól, s az emberrõl, mint bármelyik
pillanatban gyilkológéppé változtatható
lényrõl szól, ám mindennek ellenére
a veszprémi elõadáson egy habkönnyû
szappanoperát láthat a közönség,
telis-tele kuplékkal s különbözõ
nemzetiségû illetve stílusú dalokkal.
Semmi megrázó, semmi elgondolkodtató, semmi
magávalsodró, semmi és semmi, csak Vándorfi
ezerszer látott s magamban már ezerszer, dohogva
elmarasztalt, fölöslegesen és szellemtelenül
artisztikus, csinnadrattás, harsány és bóvlis
színpad-, színész-, és darab rendezése.
A színészek egyvégtében ordítanak
- mellesleg többnyire nem is érteni, hogy mit -, a
színpad középpontjában pediglen egy
hatalmas és valóban kellemes látványt
nyújtó akvárium áll, benne szép
halakkal; a darab szereplõi ki is használják,
gyakran ugrálnak a tetején, na meg egyszer ott lebeg
benne egy színésznõ is. Azt nem tudni, õ
kicsoda és hogy tulajdonképpen minek is, mindenesetre
kellõen átvizesedik s rátapad a ruhája,
így legalább a tinédzser közönség
valami élményszerûséggel térhet
haza.
Vándorfi, mint mindig, most is biztosra akart menni. Az
énekes és táncolós darabban ott van
Tordai Teri, aki sok mindent tud, csak táncolni és
énekelni nem, ott van Novák Péter, akit ezúttal
is sokkal inkább mint rockzenészt, s nem mint színjátékost
tapsolt meg a közönség. Ott van mûfordítóként
Tandori Dezsõ - igaz, õ fordított már
tucatponyva romantikus szerelmesregényt is -, dramaturgként
Dúró Gyõzõ. Ja, és ott vannak
a helyi-nagy sztárjelöltek: a színpadon szemetszúróan
idegenül mozgó szépfiú, Kiss. T. István,
a húgylangyos nótafa, Kõrösi Csaba,
az évek óta magyarul nyikkantani képtelen
nímand páros, Ye Jinsen és Sun Ping, és
az újdonsült idétlenkedõ, Bakai László,
aki produkálja magát, akár egy Molnár
Ferenc vígjátékban, a színház
- valóban olcsó - büféjében,
tévés hakniban vagy ebben a véresen komolynak
szánt darabban, mindig ugyanazokkal a hülye grimaszaival
és félórára elõre sejthetõ
gesztusaival bírja megnevettetni a közönséget.
De itt van Kézdy György mint narrátor, szemüvegesen,
zakósan, öregbölcsen, valami lényeget
sejtetõ hanggal, és vele nincs is semmi baj.
Az elõadás túljátszott, grandiózus,
tele felesleges díszlettervezõi és makettkészítõi
bravúrral, izzadságszagú, mûvészieskedõ
és messzemenõkig ásításra késztetõ.
Leginkább amolyan félresikerült cirkuszi elõadáshoz
tudnám hasonlítani.
A színházi estén egyedül csak szerencsétlen
Petõfi Sándor járt jól, aki rezignált
bronzszoborként immár évek óta tettre
készen, elõrelendülõ lábbal és
karral várakozik a színház elõtt,
várja, hogy végre történjen, mozduljon
valami ebben a városban. Szóval áldhatja
a szerencséjét, õ legalább nem jutott
be az elõadásra.
|