VOLT EGYSZER EGY FILMGYÁR


Hetedik epizód

Mifelénk tehát egy percig sem mûködött az "álomgyár". A kezdetektõl fogva "csak" a filmgyár létezett. És a magyar film, amely ugyan ez idõ tájt komoly, elhúzódó válságát éli, ám azért rendre alkalmat ad az ünneplésre.Hol egy megtisztelõ külhoni díj esik be, hol magunk találunk okot a dáridóra. Évente egyszer például, az aktuális filmszemle idején. Olyankor, amikor folyik a pezsgõ, amikor elhangzanak a szép szavak a jövõbe vetett hitrõl, a munka dicsõségérõl, meg arról, hogyan, milyen stratégiával vesszük be hirtelenjében a külhoni mozipiacot. Ilyenkor persze nincs helye az ünneprontásnak. A díjazottak réveteg tekintettel, széles mosollyal az arcukon menetelnek egy elõre megkonstruált, gondosan lepróbált, improvizációktól garantáltan mentes filmfieszta diszpintyeiként. Ám az örömkönnyek sohasem tartósak. A mindennapok sivársága az aktív, alkotó kedvvel megáldott-megvert filmeseket cselekvésre készteti. Helyesebben: késztetné. A magyar filmgyártás "trónjáért" folyó kiskirályi adok-kapokban viszont mintha elsikkadna a lényeg. Szakmai fórumok, szókimondó viták helyett csak iszappakolás, sárdobálás zajlik.

Bár mint utaltam rá, álhollywoody filmünnepeinken még egy jóízû káromkodásra sem futja. Ilyenkor a kötelezõ bájvigyor, az urambátyámkodós haverkodás a követendõ példa, az etiket szabályai még az illemhelyre is érvényesek. Az esetleges ünneprontók hamar megkapják a magyar film (köz)ellensége titulust, így szaporodnak az ünneplés perceiben azonmód indexre tett kordokumentumok is. Az idei életmûdíjas operatõr, Váncsa Lajos sem vállalhatta fel ott és akkor véleményét. Az õt ünneplõ, "Oszkárosat játszó" vendégsereg elõtt úgy érezte, lehetetlen helyzetbe került, hiszen tervezett beszédének elmondásával nem érne el kellõ hatást, minden bizonnyal úgy járt volna, mint az a bizonyos, gyakran (meg)emlegetett porcelánbolti elefánt.

S.O.S. - üzenet

Mindazonáltal véleményét mostanság még aktuálisabbnak tartja, ezért is fordult lapunkhoz a honi természetfilm - elsõ sorban Kollányi Ágoston oldalán dolgozó - "nagykövete", akit egyébként Cannes-ban, Bergamóban, Montrealban, Rómában és Karlovi Vary-ban is díjazott a nemzetközi zsûri. Váncsa Lajos személyes kérésére a Merlinerben olvasható elõször az az eredetileg foszlott írólapra rótt S.O.S.-üzenet, amelyet a filmszemle emelkedett óráiban végül "elnyomott" az állófogadásra érkezettek zsivalya. Ime:

"Meghatott örömmel köszönöm e megtisztelõ díjat, amely úgy érzem személyemen keresztül a magyar rövidfilm elismerését és megbecsülését is jelenti. Azét a mûfajét, amely iskolát teremtett, és évtizedeken keresztül a nemzetközi rövidfilmek élvonalában volt. Örömömbe azonban üröm is vegyült. Nemrégiben barbár kezek ismeretlen célok érdekében, 48 óra alatt lerombolták és a puszta földdel tették egyenlõvé azt a mûhelyt, ahol ezek a mûvek születtek. Azok a mûvek, amelyek évtizedeken keresztül, a nemzetközi fesztiválokon megmérettek, és fesztivál díjak és elismerések hosszú sorát hozták hazánknak és ennek a mûfajnak. Dícsérni akarom a mûfajt, nem temetni. De egyedüli reményem abban a néhány nagyon tehetséges és lelkes fiatalban van, akik régi mûhelyükbõl kiüzetvén, szétszórva, nagyon mostoha körülmények között kísérlik meg életben tartani és megújítani ezt a jobb sorsra érdemes mûfajt. A stafétabot immár az õ kezükben van. Ehhez a munkához szeretném társadalmi munkában felajánlani, amennyiben erre fogadókézség van, mindazt a tudást, ismeretet, gyakorlatot, amelyet öt évtized alatt több mint 300 rövidfilmmel a hátam mögött megszereztem. Kívánok nekik kitartást és sok szerencsét!"

Pincefilmek

Keserû, egyúttal bizakodó szavak. De vajon meddig él a remény? Alapozhat-e egy tetszhalott szakma pusztán a kitartásra, az ifjak lelkierejére? Váncsa Lajos szerint nincs más alternatíva, kizárólag a fanatikusok, a szent õrültek csakazértis-mentalitása tarthatja életben a magyar filmet. Másképp a Róna utcai gyártelep sorsa is végleg megpecsételõdhet.

- Filmgyártásunk ma lényegében ott tart, ahol a felszabadulás idején - véli az idõs mester, aki hajdan még a keleti frontról, mint légifényképész került a filmgyárba. Akkortájt valóban a semmibõl indultunk, és íme, majdhogynem ugyanott tartunk. Borúsan látom a jövõt, hiszen igény sincs a megújulásra, a megtisztulásra. Még szerencse, hogy a kultúrpolitikát sohasem érdekelte az a terület, ahol én dolgoztam. A természetfilm ugyebár kevesek érdekét sértette. Igy azután néhányunk lelkesedésén múlt minden, még akkor is, amikor szétverték a Könyves Kálmán körúti telepet. Amikor a munkások széthordták, eltaposták a raktárban porosodó celluloidtekercseket, mi szó szerint a saját kezünkbe vettük sorsunkat, a filmjeinket konzerváló szalagokat egy, a telepen kevesek által ismert búvóhelyre vittük, stílszerûen - a háborús viszonyokhoz igazodva - a gyár elõkertjében lévõ volt légoltalmi pincébe rejtettük el azokat. Ennek az akciónak köszönhetõ, hogy a természetfilmek többsége megmaradt, a Filmintézet tulajdonába kerültek. Más kérdés, hogy a szalagok minõsége rohamosan romlik, így mielõbb szükséges lenne videkazettákra menteni, átírni a régi alkotásokat. Csakhát az értékek megóvása manapság kinek üzlet?

A huszonnegyedik óra

- Ha a mai kaotikus állapotok ismeretében újrakezdhetné, más szakmát választana, vagy az emlegetett fanatizmussal ismét kamerát ragadna?

- Azt hiszem, az élet egyéb területein próbálkoznék. Nem hiszem, hogy ebben a megváltozott légkörben megtalálnám a helyem. Nekem hiányzik, újrakezdõként pedig kiváltképpen hiányozna az a családias hangulat, amely valaha jellemzett, összefogott egy-egy stábot. Nekem hiányzik ebbõl a légkörbõl az emberség, az alkotói tettvágy. Furcsálom, hogy lassacskán csak a pénz az egyetlen fok- és értékmérõ. Nehezen igazodok ki egy olyan világban, ahol nem számítanak a múlt emlékképei, ahol a korábbi mûveknek alig-alig van értéke, ahol zokszó és felelõsségrevonás nélkül máglyára kerülhetnek kultúrkincseink. Ám hangsúlyozom ismét, a fiatalok helytállásában mégis hiszek. A filmgyár az õ kezükben talán újjáépülhet. Bizakodom, hogy a huszonnegyedik órában még életet lehelnek majd a magyar filmgyártásba...

Szabó Zoltán Attila