David Lynch, a Twin Peaks megamegtévesztõ moziadaptációját
leszámítva hét éve forgatott utoljára
rendes filmet, nevezetesen minden szerelmesfilmek antimítoszát,
a Veszett a világot. Az elvesztegetett idõt azonban
most rendesen bepótolja Útvesztõben címû
vicces mozijával. Ha eddig csak sejtettük, hogy Lynchnél
nem stimmel valami, most végképp megbizonyosodhatunk
kattantságáról, ugyanis kedvenc rendezõnk
életmûve eddigi legborultabb, legbrutálisabb
filmjét forgatta. Az Útvesztõben ráadásul
teljesen hülyét csinál a nézõbõl,
mert ha kibírja idegekkel a viszonylag érthetõ
elsõ 20 percet és nem rohan ki a moziból,
a történet szeme láttára kuszálódik
érthetetlenné: emlékképek, idõsíkok,
élõk és holtak találkoznak egy rendkívül
esztétikus és ijesztõ látványorgia
kíséretében. Itt most leírhatnám,
hogy mirõl is szól valójában a film,
elemezve a féltékenység, halál, hamis
emlékezet, elmebaj, szenvedély, gyûlölet
és bosszú szimbólumait, síkokra és
képekre bontva, de nem érdemes. Lynch nyakatekert
történetvezetésének köszönhetõen
ugyanis mindenki más és más következetetést
von majd le kedvenc kocsmájában vagy gyorsbüféjében,
miközben hetekig guta ütögeti és infarktus
kerülgeti. Mert az egy dolog, hogy Lynch szivatja a nézõt
és teljesen megkavarja, de ezen kívül többször
is halálra ijeszti. A biztos kezû rendezésnek
és az azt alátámasztó, kegyetlenül
jól sikerült kamerakezelésnek, illetve vágásnak
köszönhetõen végig a halál rémisztõ,
nyomasztó atmoszférája lengi körül
a filmet: torkon ragad, egy percre sem hagy szabadulni, még
a nyugalom és humor elenyészõen kevés
számú perceiben sem. Ráadásul a történet
utolsó harmadára, mikor is a már teljesen
összezavart, rettegõ nézõ tördeli
ujjait a sötétben, a film pokoli lendületre vált,
megadva nekünk a kegyelemdöfést: egy stílusosan
bizarr gyilkosság és az azt követõ,
több síkon játszódó hajmeresztõ
hajsza a székbe présel minket, és elakasztja
a lélegzetünket. Nagyszerû színészek
asszisztálnak e lidércnyomáshoz, Bill Pullman,
akit eddig nyálas hõsök szerepeiben láthattunk,
nyomasztó figurát ad a saját féltékenysége
gyilkos játékszerévé váló
zenész szerepében, akárcsak az alteregoját
játszó, mit sem értõ, befolyásolható
autószerelõt játszó Balthazar Getty.
Patricia Arquette izgató, szánni- és utálnivalóan
gyönyörû a céda feleség és
a végzet angyalának kettõs szerepében,
egyedül Robert Loggia lóg ki kissé, Mr. Eddy,
a gengszter kulcsfigura szerepében, hiányzik belõle
Dennis Hopper vagy Christopher Walken stílusa. A filmben
láthatunk még néhány remek mellékszereplõt,
Gary Busey-t az autószerelõ apjának, Henry
Rollins-t egy börtönõr vagy Tom Waits-t egy mixer
aprócska szerepében. Kedves mozibajárók!
Ehhez a filmhez nem kevés türelem, intelligencia,
erõs idegek kellenek, valamint a konvencionális
nézõszemlélet teljes elhagyása. Ha
ez menne, badarság lenne kihagyni az eddigi év legeredetibb
filmjét. De meg kell nézni, egymás után
háromszor! Forgalmazza a Budapest Film.
|