Kiss, avagy megalománia, extravagancia, polgárpukkasztás,
szexcentrikusság, teatralitás, misztikum, enyhe
sátánizmus, némi traveszti skizofrénia.
Kiss, avagy humor, játék, show, vad gitárriffek,
elhaló sikolyok, gyilkos tempó, gurutánc.
Kiss, mint szürrealizmus. Pszichopata szeánsz, ördögi
rítus. Kiss, azaz Csók: vérrel kevert, romlottan
romantikus nyálcsere. Maga a téboly. Maga az anarchia.
Maga a legenda. Maga a Rock and Roll.
Íme egy zenekar, amelyet csak utánozni lehet. Egy
amerikai banda, amelyik maró gúnnyal teszi taccsra
a sznobfelhõbe burkolózott elitkultúrát,
ugyanakkor karikatúrát rajzol önmagáról
is. Egy banda, amely még a hatvanas évek hippi-életérzésébõl
fogant, ám a hetvenes években alakította
ki saját, egyedi stílusát, találta
ki a szörnyfarsangosdit és a védjegyévé
vált arcfestést, hogy azután a nyolcvanas
években - megválva kellékeitõl - jólfésült"
szalonrock együttessé váljék.
Mindeközben - különösebb erõlködés
nélkül - kiadtak 27 albumot, eladtak 75 millió(!)
hanghordozót, filmeztek (lásd: Kiss In Attack Of
The Phantom), sõt a tagok ( Gene Simmons, Paul Stanley,
Peter Criss, Ace Frehley) szólólemezeket is piacra
dobtak. Persze volt idõ, amikor átmenetileg hullámvölgybe
kerültek, elõfordultak tagcserék (Vinnie Vincent,
Mark St.John), még Lou Reed is
bedolgozott" egy röpke ideig. Ráadásul
az említett négyesfogat mellett létrejött
egy legalább ennyire ütõképes csapat:
Gene és Paul mellett Eric Carr és Bruce Kulick készítette
el például a Hot In The Shade-et, a Revenge-t vagy
- a legjobb albumok egyikét - a Crazy Nights-ot.
Mára újból összeálltak a régiek,
újból hódít a magassarkú, a
groteszk arcpingálás. A kilencvenes évek
kiszesei" a hetvenes évek opuszait (Rock and
Roll Nite, Beth, I Stole Your Love) értelmezik újra.
A show azonban nagyon is modern, mondhatni ezredvégi. A
Kiss abszurd színháza nem fogyott ki az ötletekbõl,
a lendület, a brutális hangerõ, a feeling olyan,
amilyennek elvárjuk: a legendához méltó.
Más kérdés, hogy mifelénk ez a bárhol
a világon óriási arénákat megtöltõ
látványos show sem eléggé kelendõ
árucikk. Megtörténhetett hát az a példátlan
eset, hogy a Margitszigetre szánt monstre juniálist
végül - az utolsó pillanatban! - a PeCsa szabadtéri
pódiumára számûzte a jegyárakat
meglehetõsen felverõ, a busás haszon helyett
azonban feltételezhetõen jókorát bukó
honi koncertszervezõ iroda. Hiába, a Totáldensz,
meg a lazamagyaros nosztalgia-humbugparty manapság jobb
bulinak, kívánatosabb mulatságnak tûnik...
Ám e mégoly keserû tény sem vont le
semmit az említett pesti koncert értékébõl.
Hiszen a végül zsúfolásig telt városligeti
ringben a nagy négyes mindent bevetett, így a húzos
muzsika mellett a monstre cirkuszolás sem maradt el. Grandiózus
feketemiséjükön volt tûzijáték,
volt lángszórás, gitárzúzás,
(dene)vérgõz, sztenlirisza és macskajaj egyaránt.
Volt ezerwatt és több ezer torok. Volt - minõ
képzavar!- egy élvezetes rémálmunk.
Egy felejthetetlen, önfeledt esténk. Amely maga volt
a téboly. Maga volt az ezerszer elátkozott, mégis
imádott Rock and Roll!
|