CSAP� VI.

Sohasem volt Hollywoodhoz hasonl�that�. Sem m�reteiben, sem ar�nyaiban. A Lumumba (mai nev�n R�na) utc�ban, az �t�tt-kopott filmgy�ri t�gla�p�letb�l kil�pve bizony egyetlen egyszer sem gy�jtott r� arra a h�res utols� cigarett�ra Bogart, soha, m�gcsak v�letlen�l sem t�vedt erre frissen nyergelt parip�j�n John Wayne. �s Chaplin sem k�sz�tette el az Aranyl�z helyi, enyh�n szociologikus be�t�s� folytat�s�t, "Zacil�z" c�men, s�t Gene Kelly sem t�ncolt �s �nekelt a pesti es�ben. Serpico f�rend�rr�l (ejtsd: Al Pacino) m�ra bebizonyosodott, hogy nem k�v�nja Csupati elvt�rssal �s h�s�ges �leb�vel, K�ntorral egyetemben szolg�lni �s v�deni a IX. ker�leti rend�r�rs�t. De t�ny, hogy Ingrid Bergman is rendre elker�lte a K�nyves K�lm�n k�rutat, s hogy Liz Taylor sem makrancoskodott soha valamelyik zugl�i vagy ferencv�rosi vag�nnyal. R�ad�sul ez id�ig Jane Fonda, Liza Minelli �s Sharon Stone sem jelentkezett pr�bafelv�telre a Csajok m�sodik r�sz�be...
Mifel�nk teh�t egy percig sem l�tezett az "�lomgy�r". A kezdetekt�l fogva "csak" a filmgy�r l�tezett. �s a magyar film, amelynek legfontosabb alkot�elemei term�szetesen mindig is a sz�n�szek voltak (lesznek?). Azok, akik arcukkal, gesztusaikkal, egy�ni hanghordoz�sukkal testet adnak egy-egy figur�nak, azok, akik nem ritk�n elviszik a balh�t a rendez�, az operat�r helyett is, azok, akik tehets�gesen improviz�lnak, akik n�lk�l nincs mozg� k�p, nincs val�di v�szonmese. �k azok, akik �letet adnak a forgat�k�nyveknek. �s persze azok, akik n�melykor ki�llhatatlanok, hisztisek, t�lp�rg�ttek, vagy dekoncentr�ltak, kritik�n fel�l, vagy aluliak. Szt�rok. M�r ha l�tezik egy�ltal�n mifel�nk ez a kateg�ria.
�k azok teh�t, akiket a k�z�ns�g v�llra emel, m�skor p�lda�rt�k� totemszobrokk�nt tisztel, m�lt�n avagy m�ltatlanul elfeled, elhaj�t, elhaszn�l.
T�bbs�g�k persze nem n� az egekig, sokan hi�ba �lmodoznak Cannes-r�l Berlinr�l, Velenc�r�l, Hollywoodr�l. Legt�bbj�k m�g a hazai fesztiv�lokra sem kap megh�v�t. Fot�jukat nem k�zlik a lapok, a telev�zi�ban j�, ha al�mond�sra felk�rik �ket, a r�di�ban pedig marad a joghurtrekl�m. �m a j�ghegy cs�cs�n ott �lnek, tr�nolnak a hazai film kis �s nagy hercegei, hercegn�i. A k�z�ns�g, j� esetben a szakma moguljai is megbecs�lik �ket. �m pontosan tudj�k, �rzik, mennyire behat�rolja tehets�g�ket ez a piciny mozipiac. Ahol �pp�gy Van Damme-�rt �s Sophie Marceau-�rt, Stallone-�rt �s Sophie Marceau-�rt, Banderas-�rt vagy Salma Hayek-�rt �rj�ng �s (be-, fel-) izgul a j�n�p, mint a vil�g m�s t�jain. Vel�k nem versenyezhetnek. Mint ahogy a nagy el�d�kkel, Kar�dy-val, Kabossal, J�vorral �s Uray-val sem. �k egy m�s korban, m�s viszonyok k�z�tt, m�s t�rsadalmi k�zegben v�lhattak divatdikt�l�, val�ban szt�rolt szt�rokk�.
Napjainkban alighanem r�g�sebb �t vissza a cs�csra. Igaz, a j�ghegy sokat olvadt az esztend�k sor�n, �gy a kil�t�s err�l a cs�csr�l m�r kor�ntsem olyan, mint valaha volt. M�gis, az elm�lt �vtizedekben, a gyakorta szapult "�tkosban" is rendre felt�nt egy-egy sz�n�sz, egy-egy karakter, akire bemozdult a publikum. Akinek a neve mindig, mindenkor garanci�t jelentett a sikerre. Csak n�h�ny n�v: B�sti Lajos �s Juli, Bodrogi Gyula, Eperjes K�roly, Eszenyi Enik�, G�bor Mikl�s, Kern Andr�s, Latinovits Zolt�n, M�rkus L�szl�, Ruttkai �va, Sinkovits Imre, T�r�csik Mari, Udvaros Dorottya. �s Garas Dezs�.
Garas, aki 1957-ben diplom�zott, azaz imm�r negyven esztendeje �ll a reflektorf�nyben, a kamer�k f�rk�sz�, l�tni �s l�ttatni k�pes "�vegszeme" el�tt. Szinte felsorolhatatlan h�ny �s h�ny filmben volt eddig jelen. Steiner munkaszolg�latosk�nt, Sov�nyk�nt, Minarikk�nt, Stock Edek�nt egyar�nt jegyzi �t a szakma �s a k�z�ns�g. Hossz� ideig val�di otthonra lelt a filmgy�rban, kezdetben a megsz�nt kettes telepen is dolgozott, �gy a K�nyves K�lm�n k�r�thoz �pp�gy k�t�dik, mint a R�na utcai Mafilm-b�zishoz.
- Tekintve, hogy els� sz�rnypr�b�lgat�saim, els� sz�n�szi teend�im nem a sz�nh�zhoz, hanem a filmhez k�t�dtek, aligha meglep�, hogy a filmgy�r pusztul�s�t felid�zve els�sorban az �rzelmeim uralnak - vallja meg Garas Dezs�. Ezer sz�llal k�t�d�m a helyi d�szletrakt�rakhoz, a v�g�szob�khoz, a kopottas jelmezekhez, �s nem egy koll�g�hoz. Amikor a kettes telep elveszt�s�r�l besz�lek, bizony forrong bennem az indulat. �gy gondolom ugyanis, hogy ez�rt a gyal�zat�rt nem csak a filmes szakma felel�s, hanem a korm�ny, az �llam is!
- A hajdani d�ntn�k�k �rvel�se szerint, ezt a l�p�st meg kellett tenni, hiszen az �p�letegy�ttes �llapota olyannyira leromlott, a gy�rtelep annyira korszer�tlenn� v�lt, hogy megtart�s�val, rekonstrukci�j�val nagyobb k�r �rte volna a filmeseket, mint �gy.
- Meg�ll az eszem. A K�nyves K�lm�n k�r�ti telep nemzeti kult�rkincsnek, mellesleg ipari m�eml�knek sz�m�tott. Mif�le barb�r �szj�r�s ez? Hasznoss�g ide, piacgazdas�g oda itt egy szakma �nbecs�l�s�r�l, egy nemzet kult�r�j�r�l van (volt) sz�. Ebb�l a n�z�pontb�l teh�t majdhogynem l�nyegtelenek tetszik, ki(k) mennyit tesznek zsebre, hoz-e b�s�ges profitot az a tetszhalottnak �t�lt, �m val�j�ban m�k�d�k�pes int�zm�ny.
B�kaperspekt�v�b�l
- Meg�t�l�se alapj�n a szakma erk�lcsi v�ls�ga mennyiben j�rult hozz� a filmgy�r sz�tz�z�s�hoz?
- Nagyban. A sz�ken vett filmes szakm�t a sz�th�z�s jellemzi. Nincs egy �sszefog� er�, amely inspir�lna, "�sszer�ntana" benn�nket. Mifel�nk kihaltak a guruk. Hol van m�r Keleti M�rton vagy F�bri Zolt�n? Azok, akik b�rmire v�llalkoztak a magyar film �rdek�ben. Keleti p�ld�ul a legfels�bb p�rtszervekhez sem volt rest elmenni egy-egy �ltala szentnek tartott �gy kapcs�n, s�t rendre kikaparta a t�bbiek helyett is a geszteny�t. Azok helyett, akik nem tudtak, nem akartak id�t szak�tani az ilyesmire. Mindamellett alapvet� hiba volt, hogy a szakma sok�ig nem sz�molt a telev�zi� l�t�vel, t�rh�d�t�s�val. A t�v�s �s a filmgy�ri rendez�k k�l�n-k�l�n kasztba tartoztak, b�kaperspekt�v�b�l szeml�lt�k a vil�got. Volt id�, amikor azt sem vett�k �szre, hogy a l�v�sz�rkok m�r m�shol h�z�dnak. Itt l�v�ld�ztek, mik�zben r�g amott kellett volna b�szen t�zelni�k.
- Ezek szerint a szakma moguljai csak k�sve kapcsoltak...
- �gy igaz. R�ad�sul �gyetlen dilett�nsokk�nt rendesen beleny�ltak a dar�zsf�szekbe. L�trehoztak egy felesleges, majdhogynem haszn�lhatatlan filmtelepet F�ton akkor, amikor a R�na utcai b�zis darabjaira hullott. Ugyan ki �rti ezt? N�h�ny �gyesked�n k�v�l kinek �rte meg ez a beruh�z�s? Azon t�l, hogy a b�rmunk�kat gyorsan �tszipk�zt�k, mif�le hasznot hozott F�t a szakm�nak? A b�rmunka �gy sem lett olcs�bb!
A kl�nok harca
- �rdekes, hogy �ppen a f�ti filmcentrumot eml�ti negat�v p�ldak�nt. Meglep, hogy egy�ltal�n sz�ba hozta a k�rd�st. A filmesek ugyanis �ppen err�l a beruh�z�sr�l hallgatnak el�szeretettel, mi t�bb, kult�rpolitik�nk "�szai" is szeretik a partvonalon t�lra tenni, jegelni ezt a k�l�nben meghat�roz�nak tetsz� probl�m�t.
- H�t ez az! Valami nagyon nincs itt rendj�n, hiszen nem l�tez�nek tekintik ezt az am�gy nagyon is l�tez�, k�lts�ges beruh�z�st. �gy is fogalmazhatok, a sz�nd�k nemes volt, az eredm�ny viszont tragikus. J�llehet, �n nem ismerem a bels� csat�kat, a t�rgyal�sok konkr�tumait, de gyan�tom, hogy a h�tt�rben a kl�nok harca, a kult�rmaffia h�bor�ja �ll. Ezek az ellent�tes �rdek� csoportok egy rozzant, �cska szem�tdombon osztozkodnak, �m ennyi is elegend� a teremt� energi�k eltipr�s�hoz.
- Kik a keresztap�k?
- Minthogy magam is a piacr�l �lek, ha tudn�m, �n is a segg�ket nyaln�m. De nem tudom. Csup�n felt�telez�seim, sejt�seim vannak. �gy hiszem, m�r j� ideje nem a szakm�n bel�l kell keresni �ket, hanem azon fel�l.
No future
- Ha hirtelenj�ben korunk "h�sei" k�z�l valaki t�gasra nyitn� a p�nzt�rc�j�t �s megb�zn� �nt egy min�s�gi sikerfilm elk�sz�t�s�vel, milyen t�m�t v�lasztana?
- Neh�z k�rd�s. �tleteim vannak, de a biztos sikerre nem mern�k �ldom�st inni. �n ugyan a magyar filmgy�rt�s aranykor�t v�gig�ltem, �m ennek ellen�re sem lenn�k biztos a dolgomban, nem b�zn�k tapasztalataimban. Fogalmam sincs, mi lehet az a nyer� t�ma, amely nek�nk is sokat mond, de k�lf�ld�n is eladhat�. Sajnos, hat�rainkon t�l m�r nem vagyunk �rdekesek, egzotikusak. A figyelem f�kusz�ban ez id� t�jt Pr�ga �ll. Mi a perif�ri�ra szorultunk. Enn�lfogva a fiatal m�v�szek helyzete kil�t�stalannak t�nik. Hi�ba tehets�gesek, csak a mell�kcsatorn�kon "k�zlekedhetnek".
- Ezek szerint az anarchist�k �sr�gi jelmondat�val, a No future! - pesszimista gondolat�val (szlogenj�vel) �rt legink�bb egyet?
- Ha a nemzeti filmgy�rt�s p�tosz�ra gondolok, akkor felt�tlen�l. Nem l�tom ugyanis az �jrakezd�s cs�r�it. Mindenki pr�b�lkozik valamivel, de a rendez�k t�bbs�ge r�gen belef�radt a sz�lmalomharcba.
- Az�rt �rez m�g motiv�ci�t egy filmszerephez?
- Igen, mivel szerelmes vagyok a kamer�ba. Ugyanakkor bel�tom, a modern inform�ci�s t�rsadalomban ink�bb a sz�nh�znak van j�v�je. A sz�nh�z jelenidej�s�ge vonz�bb a mai polg�r sz�m�ra, hiszen az �l�sz� �rdekesebb �s lebilincsel�bb.