A veszprémi színház legénysége
ismét gondolt egy merészet. Színpadra állították
Webber és Rice szinte minden teátrumot megjárt
sikermûvét. Leírhatom hát: a helyi-nagy
színjátékosok szerephez jutottak, az igazgató-rendezõ
pedig megint bebizonyíthatta mûvészi géniuszát.
Örült mindenki, az egész város és
vonzáskörzete, elégedetten nyugtázták:
milyen nagyszerû ez a színház, így
kell ezt, ezek aztán értenek hozzá - lehetett
hallani, két évad alatt itt a negyedik rockopera.
Mind a négy, írd és mondd: világsiker,
igaz, mások elõadásával, de ez most
igazán mellékes.
Én is örültem, hogy ne örültem volna,
mikor végre megint együtt láthattam ezt a szép
kis társulatot. Fent, szinte mindannyian a deszkákon,
úgy, hogy néha egymásba is botlottak, de
mindegy, mert ilyenkor legfeljebb levágtak egy nagy, éneklõs
jelenetet, aztán minden rendben, mehetett tovább
a rohangálás. Ezúttal szerintem még
statisztákat is hívtak, hogy hatásosabb legyen
a színpadi sokaság. Merthát rendezõnk,
Vándorfi László legalább annyira
megalomán és legalább annyira értelmetlenül,
mint a hazai rockfájdalom Ákos vagy a nagy, fehér-fekete
Jacko. Újra láthattam a kitûnõ jellemábrázolási
képességeit megcsillantó Novák
Pétert õrült hévvel néptáncolni:
mit tehetek, szeretem, ahogy Júdásként, Mick
Jaggerként, showmûsor valahanyadik csepûrágójaként
mindig táncba kezd, lobog a haja, vad eltökéltség
az arcán, s közben annyira, de annyira hiteles, mint
az egész társulat. S közben lassan a Petõfi
specialitásává válik a régi,
tévés esti tornákra emlékeztetõ
akrobatikus elemek beépítése minden áldott
darabba. Mert mint tudjuk, bizonyára Júdás
is népitáncolt a szentföld mezõin, s
különben is, itt Veszprémben a koncepció,
a szlogen, a közönség csalogató maszlag,
és a szakmai referencia egyetlen varázsszóban
sûrûsödik: mozgásszínház.
A szereplõk kitûnõen oldották meg a
hangzavar és tömegképzés technikai és
lelki problémáit, emellett bizonyára szigorú
rendezõi koncepciót követve. Csupán
egyetlen magatartást mutattak fel a hosszú produkció
során: küszködtek táncolni-, énekelni-,
színjátszani nem tudásukkal. Ebbõl
a masszából azért két színész:
Gazdag Tibor (Jézus) és Kováts
Kriszta (Mária Magdolna) mégiscsak kilógott.
Utóbbi, haja állandó rendezgetésével,
ide-oda teszegetésével, ruhája piperkõc
igazgatásával tette az estét végképp
felejthetetlenné, amit csak tetézett ama csodálatos
képességével, hogy szólószámai
befejeztével lenyûgözõ könnyedséggel
és átéléssel tudott kiszakadni a színpadon
történõ események sodrásából,
s vált egyszerû, játékra készülõdõ,
tollászkodó magánemberré a játéktér
valamelyik sarkában. Gazdag Tibor Jézusa pedig az
egész elõadás alatt valami hihetetlen fancsali
és minden értelmet nélkülözõ
pofával mászkált klepetusában, lázasan
várva, mikor válhat rocksztárrá a
dalbetétek alatt. Jézus belsõ állapotainak
megjelenítésére így aztán szegénynek
már nem jutott ereje és indíttatása.
A mû történetét, feltételezem,
mindenki ismeri, gondolom, a rendezõ is ismerte jól,
így aztán nem is bíbelõdött azzal,
hogy ez kiderüljön a színpadon zajló
eseményekbõl. Ezért lehetett aztán
az, hogy elõtanulmányok nélkül szinte
értelmezhetetlen volt a két táncoló-éneklõ,
grimaszoló figurának (Jézus-Júdás)
a konfliktusa, s mindezt még az is tetézte, hogy
a prózai szövegekbõl egy mukkot sem lehetett
érteni a nézõtéren. De hogy lássuk,
mily jelentõs gondolatok hevítették a rendezõt,
a színpad két oldalára mûködõ
tévékészülékekbõl oszlopokat
építettek, amelyeken egy színpadon sertepertélõ
videós segítségével a színpadi
eseményeket szemlélhettük.
Ja, egyébként a Jézus Krisztus Szupersztár
veszprémi elõadásásról igyekeztem
beszélni itt, a megélt élményemrõl,
a katarzisomról vagy mirõl.
|