Vajon mikor van a színházrajongók karácsonya?
Hogy a bukarestiek számára november végén,
abban majdnem biztos vagyok. Nem mintha Jézus születésének
két dátuma lenne, hanem azok számára,
akik igazán szeretik a színházat, azoknak
akkor van ünnep. Az ajándék, amit kapnak, minden
kétséget kizáróan értékes:
annak a lehetõsége, hogy egy hét leforgása
alatt láthatják a román színházak
egy év alatt létrehozott produkciói közül
a legjobbakat. A fesztivál nincsen egy megadott téma
korlátai közé szorítva, a szövegek
sincsenek minõsítve "ódonságuk"
vagy "frissességük" ürügyén.
Az a tény sem befolyásolja õket, hogy szerzõje
a "miénk", vagyis román, esetleg az "övék",
vagyis külföldi: nem kell semmilyen földrajzi kritériumnak
sem megfelelnie. Ha van egy színház az ország
déli részérõl, akkor feltétlenül
meg kell lennie egy színháznak az ország
nyugati részébõl is. Nincsenek etnikai korlátok
sem. Hívod a magyarokat? Meg kell hívnod a németeket
is. Így a Nemzeti Színházi Fesztiválnak
megvan a lehetõsége arra, hogy valóban választhasson.
Szavazhat az értékekre, nem véve figyelembe
a "diplomáciát", a "szükségszerûséget",
a "szívességeket" és a többi
udvariaskodást, melyeket azért teszünk idézõjelbe,
hogy megmutassuk, milyen nagyon megvetjük õket, és
ezt minél gyakrabban tesszük, annál ártalmasabbak
vagyunk.
Ha a bukaresti közönség számára
(persze vannak meghívottak is, de mi elsõsorban
a fõvárosiakra gondolunk) a fesztivál egy
ajándék, akkor az ország színházai
számára az igazi megvalósulás pillanatai.
Lehet, hogy ez nem mindig egy könnyedén megszerzett
ajándék, de biztosan rendkívül hasznos.
Beletartozni a kiválasztottak közé, majd a
kiválasztottak közül elnyerni egy díjat
vagy egyet sem, ezek a témák mind kitûnõen
alkalmasak arra, hogy az ember elmélkedjen felette, de
jó ürügyet ad a kételkedéshez is.
Míg az elmélkedés a maga gyümölcseit
a következõ évadban hozza meg, a kételkedés
gyümölcsei helyben beérnek. Ezeket nevezhetjük
a fesztivál OFF-részlegének, s szeretnénk,
ha ez egyre gazdagabb, meggyõzõbb és élõbb
lenne. A Nemzeti Színházi Fesztivál hetének
egy egész évadot negidézõ hangulata
kell hogy legyen és biztosak vagyunk abban, hogy ez meg
is lesz.
A Bukaresti Nemzeti Színház D. R. Popescu Egy
zsebkendõ a Dunában címû darabját
Ion Cojar rendezte. A darabot így jellemzi Florica Ichim
a Romania Libera hasábjain: "Adva van három
öregasszony, akik kikerültek az élet játékaiból,
és a Duna partján felejtõdtek. Õk
Leopoldina Balanuta, Ileana Stana Ionescu és Mariana Mihut.
Az elsõ kettõ diszkréten építi
fel személyiségét: világos vonások,
viszonyaikat ellentmondások hálózzák
be, de jellegzetesek, gesztusaik neghatározóak.
Semmi sem hiányzik és semmi sem fölösleges.
És Mariana Mihut folyamatos kihívásnak teszi
ki õket, hiszen õ egyszerûen tökéletes."
Ionescu Székek elõadását a
Kolozsvári Magyar Színház adja elõ,
Vlad Mugur rendezésében. Marina Constantinescu
szerint "a legapróbb részeltekig kidolgozott
elõadás, ez a rendezés leginkább Stief
Magda (öregasszony) alakítása révén
hagyja a legerõsebb benyomást. A képzeletbeli
"hiány" által teremtett hallucinációs
térben a cselekmény egy képzeletbeli bál
és groteszk cirkusz között ingadozik. Az emlékek,
vágyak és a rettegések hullámai egyre
gyorsabb ritmusban torlódnak szinte automatikussá
válva ahhoz, hogy a halál elõtti utolsó
pillanatban a dráma és az ember belsõ vívódása
- melyet száraz humor jellemez - szerves egészet
alkosson Ionescu szövegével, Vlad Mugur rendezõi
látomásával és Stief Magda nagyszerû
alakításával. Vlad Mugur Székek-je
egy kiváló elõadás, a halak vergõdése
a szárazon, Ionescu két öregje vergõdésének
képi megfogalmazása." Vlad Mugur másik
rendezése szintén a Kolozsvári Magyar Színház
elõadásásban Carlo Goldoni Velencei ikrek-je,
amely Justin Ceuca szerint egy olyan jó ritmusú,
mulattató komédia, amely gondosan megrostált
és mívesen kidolgozott. Emellet nem hiányzik
belõle a halál közelségének súlyos
üzenete sem.
A Braila-i "Maria Filotti" Színház Panait
Istrati: Chira Chiralina címû darabját
adta elõ, Catalina Buzoianu rendezésében.
Ludmilla Patlanjoiu szerint az elõadás felvonultatja
a tradíciók teljes arzenálját, melyek
egyszerre mágikusak és demítizálóak,
ötvözik a plasztikus eredetiséget, a drámaiságot
és a teatralitást. A rendezõnõ mégegyszer
meggyõz arról, hogy a román térség,
mely Nyugat és Kelet között helyezkedik el, egy
jellegzetes, semmivel össze nem cserélhetõ
színházi esztétikát képvisel.
Ebben az elõadásban meg kell küzdenünk
egy helyi mitológiával - amely költészettel
átitatott, archetípusokkal telített -, valamint
egy szokatlan vitalitással, amibõl önmagunkra
ismerhetünk.
A Craiovai Nemzeti Színház Hamlet-elõadásáról
Ileana Berloagea ezt írja: "Tompa Gábor elõadása,
ez az új román Hamlet mindörökké
emlékezetes marad azok számára, akik látták
ezt az elõadást. Úgy fog megmaradni színháztörténetünkben,
mint egy eredeti és merész shakespeare-i vízió
a 2000 év pecsétjével."
A fesztiválon ezen kívül bemutattak számos
elõadást Alexandru Tocilescu rendezésében.
Például Gelu Naum darabját, a Lehet Eleonora-t
, valamint a Chisioni Színház Nicolai Gogol Revizorát.
A fesztivál fõdíját a Chirai Chiralina,
a legjobb rendezõ díját Vlad Mugur, a legjobb
nõi alakítás díját pedig Mariana
Mihut kapta.
|